Koud bellen, zo ‘old skool’

Naast je eigen business word je als zelfstandig buro al snel gevonden door allerlei mensen en organisaties die iets willen; verkopen meestal.

Is het geen vermogensbeheer, energie of opname in een bedrijvengids, dan wel gaat het om allerlei verzekeringen die toch echt heel handig zijn.

Na 1 zo’n gesprek weet ik het weer helemaal zeker: koude acquisitie werkt niet. In ieder geval niet op de manier zoals het nu anno 2016 nog steeds vaak gedaan wordt.

Altijd amicaal, alsof we met elkaar geknikkerd hebben, veelvuldig je naam noemend, ook wanneer het niet relevant is.

En het lijkt verdraaid wel alsof ze allemaal dezelfde stem hebben, qua klankkleur en intonatie. Worden de outbound sales medewerkers daar misschien op geselecteerd? En is er dan wetenschappelijk onderzoek aan vooraf gegaan dat aangeeft welk timbre het meest vertrouwenwekkend overkomt. Dat zou ik dan wél weer willen weten.

Maar verder heb ik er alleen maar last van. in snap dat zo’n medewerker ook maar zijn best doet en zijn belscript afwerkt. Maar mijn telefoonnummer staat al jaren in het ‘bel me niet register’. Dat is tegenwoordig niet meer voldoende lijkt me.

En soms ben ik zo dom om nog in te gaan op een vraag of op het feit dat ze de naam van mijn buro verkeerd uitspreken. Niet doen dus! Voor je het weet duurt het gesprek langer, terwijl je toch al zeker weet dat je niets wilt van deze medewerker.

Goede raad van mijn mede vennoot Mieke Steenbergen; nog korter zijn en vriendelijk doch duidelijk aangeven dat het de ander niets aangaat hoe jij je zaken geregeld hebt. En ze verder een goede dag wensen.

Herkent u dit soort bellers en hoe lost u het op? Ik hoor graag nog meer tips, dan zal ik op wetenschappelijk wijze uitzoeken wat het beste werkt.

Pia van Vulpen