Coachen, een echt vak

Wanneer je echte interesse hebt in de ander, nieuwsgierig bent en wil dat de ander leert. Wanneer je ook wil dat de klant, de ‘coachee’ nieuwe inzichten krijgt en (weer) zin in het werk, dan heb je de basis om een goede coach te worden. Natuurlijk moet je dan nog ook allerlei vaardigheden hebben, vakkennis helpt ook, veel ervaring is zeker nodig maar bovenal toch inzicht in jezelf. Want als coach ben jezelf het instrument om de ander vooruit te helpen.

Tja en dan komt er een nieuwe coachee en dan gaat het beginnen. Hartstikke nieuwsgierig ben je dan. Wat is de vraag? En is er nog meer? Zijn er meerdere invalshoeken om naar het probleem te kijken? Het stimuleren van de coachee om te leren te zoeken naar verschillende oplossingen. Te kunnen meebewegen met de vraag, geweldig om te doen.
En dan precies dé belemmering ontdekken en weg kunnen nemen, klanten die dan verbaasd zijn over zichzelf maar zeer tevreden een coachtraject afsluiten.

Coachen is de ultieme vorm om managers en medewerkers zelfsturend te maken. Het gaat om inzicht krijgen in eigen intenties en handelen; wat is al aanwezig en wat moet nog geleerd worden?
Maak bij coaching gebruik van situaties uit de werkpraktijk van de coachee maar schroom ook niet om met theoretische kennis( boeken, artikelen etc.) te werken. Daardoor is voor de coachee de theorie van het geleerde ook na het coachingstraject nog terug te vinden. De borging wordt hierdoor versterkt.

Mieke Steenbergen