Spreken met en praten over

Wat is dat toch met managers en communicatie? Hoe moeilijk kan het zijn om een boodschap duidelijk en helder uit te spreken. Of speelt er iets anders mee?
Wat opvalt is dat wanneer een manager over iemand praat, hij veel duidelijkere taal spreekt dan wanneer hij met de betreffende persoon praat.
Wanneer een medewerker minder goed functioneert, wordt het wel gesignaleerd door de manager (en in duidelijke taal kenbaar gemaakt aan collega managers en P&O-er), maar zelden uitgesproken tegen diezelfde medewerker. Ja, in verbloemde taal wordt er wel wat gezegd: ‘het gaat niet zo lekker’, ‘doe je best’ of iets van die orde.

Zo’n situatie kan jaren doorgaan, totdat bij diezelfde manager de maat vol is. Hij stampt vervolgens bij zijn P&O-adviseur naar binnen en roept dat de medewerker er nu echt uitvliegt. Normaal voor hem is dat de P&O-adviseur dit de medewerker mee zal delen. Een slimme P&O-er leent zich hier gelukkig niet voor. Dus voert de manager zelf het gesprek. Na afloop geeft hij aan zeer tevreden te zijn over het gesprek; hij heeft de medewerker nu eens goed duidelijk gemaakt hoe het ervoor staat en het is de medewerker duidelijk geworden dat er voor hem binnen dit bedrijf geen toekomst meer is. De uitwerking, ach daar zorgt de P&O-er wel voor, dat zijn details aldus de manager.
Het is me echt overkomen dat de betreffende medewerker zich niet bewust was van het boven hem hangend onheil. Erger nog: volgens hem had de manager aangegeven dat de tijd was aangebroken om door te groeien naar een andere functie, immers de huidige functie was niet meer passend! Tja en daar zit je dan als P&O-er.
Navraag bij de manager liet zien dat hij vooral zélf dacht duidelijk geweest te zijn, maar hij had verzuimd om te checken of de boodschap overgekomen was. En natuurlijk vindt diezelfde manager het niet leuk wanneer je als P&O-er hem confronteert met zijn onduidelijke communicatie.
Wat ligt hier nu aan ten grondslag? Hebben managers zulke belabberde communicatievaardigheden? De meesten hebben minimaal een communicatietraining gevolgd. Bij het uitleggen van het businessplan of de plannen voor de toekomst zijn ze altijd wel helder. Ja, en daar komt de aap uit de mouw; hier gaat het vaak over cijfers en dan ook nog meestal over groeicijfers. Een positieve boodschap dus. Dat lukt wel om die helder en duidelijk te vertellen.
Maar een slecht nieuwsgesprek, dat is andere koek. De ‘hang yourself-methode’ is dan een geliefd instrument. Wanneer de medewerker daar niet intrapt (bewust, al dan niet onbewust), verzuimt de manager het slechte nieuws helder te vertellen.
Ach het is toch wat; die stoere manager die in zijn hart gewoon aardig gevonden wil worden.

Pia van Vulpen